Inšpirácie pre učiteľov, knižnice

Fantasy literárny klub

12 – 18

profilovka

Natália Malíková
Knižnica pre mládež mesta Košice
28. 02. 2017

Miesto

V knižnici, v škole, mimoškolské aktivity (krúžok)

Počet detí

6 - 15

Vhodná pre

2. stupeň ZŠ, SŠ

Trvanie aktivity

príprava: 3 hod
realizácia: 90 min

Aktivita podporuje

  • Záujem o čítanie, no aktivita neobsahuje priamo čítanie

Tematické zaradenie

  • Fantasy literatúra
  • Písanie knižných recenzií
  • Základy blogovania, tvorba vlastného blogu

Popis aktivity

Založiť fantasy klub bol mojím tak trochu sebeckým nápadom, po akom som túžila odmalička. Sama som veľkým fanúšikom fantasy literatúry a vždy som chcela byť minimálne súčasťou nejakého klubu, kde si túto literatúru budeme čítať a budeme sa o nej rozprávať. Takže som si vlastne splnila detský sen. Keď som začala pracovať v knižnici, všimla som si, že záujem o tento typ literatúry je naozaj veľký. Rozhodla som sa, že sa nielenže sama stanem členom takého klubu, ale budem ho aj viesť. Nalákala som aj kolegyňu a nájsť deti už nebol problém - oslovovali sme ich hlavne individuálne a klub sme spropagovali aj na webe a plagátikmi vyvesenými na pobočkách knižnice (náhľad vo fotogalérií).

Fantasy literárny krúžok prebiehal v priestoroch Knižnice pre mládež mesta Košice v mesačných intervaloch. Poskytoval priestor mladým (12 - 18 rokov) fanúšikom fantasy literatúry na stretnutia a rozhovory (nielen) o fantasy knihách. Prvý polrok fungovania krúžku sme si neformálnym spôsobom predstavili tie najlepšie knihy, ktoré fantasy literatúra ponúka. Každé stretnutie sme začali prezentáciou v PowerPointe. Prezentácia sa týkala témy, ktorú sme si na daný mesiac zvolili. V úvodných stretnutiach mali prípravu prezentácií na starosti knihovníčky, neskôr sme do prípravy prezentácií a samotného prezentovania zapojili i samotné deti. Druhá časť stretnutia patrila aktivitám nadväzujúcim na danú prezentáciu. Na konci každého stretnutia sme deťom nechali priestor na voľný rozhovor o knihách, ktoré sme práve predstavili, či o knihách, ktoré čítajú alebo plánujú prečítať. V druhom polroku sme klubové stretnutia rozšírili o niekoľko workshopov, na ktorých si fanúšikovia fantasy osvojili základy tvorby blogu, blogovania a písania knižných recenzií.

Hlavné témy a aktivity krúžku

1. stretnutie: Úvodné stretnutie

  • zoznámenie sa
  • predstavenie aktivít a plánov krúžku
  • očakávania a obavy účastníkov

Postrehy:  Očakávania detí sa prevažne orientovali na získanie odporúčaní na ďalšie knihy na čítanie a získanie nových kamarátov, s ktorými môžu rozoberať fantasy literatúru. Dúfali tiež, že na klube sa zabavia a budú mať miesto pre spoločné trávenie voľného času. Každý z týchto bodov sa nám podľa záverečných reakcií od detí podarilo splniť. Najväčšie obavy mali z toho, že čas strávený v klube sa bude podobať vyučovacím hodinám, čo sme im veľmi rýchlo vyvrátili. Obávali sa, že budú musieť čítať veľa kníh a nebudú to stíhať. Táto obava bola tiež neopodstatnená. Do čítania sme ich nenútili. Sami začali dobrovoľne siahať po knihách, ktoré sme im na stretnutiach odporúčali.

2. stretnutie: Všeobecný prehľad fantasy literatúry

  • prezentácia o fantasy literatúre od jej začiatkov až po súčasnosť (nižšie na stiahnutie)
  • predstavenie svetovej a slovenskej fantasy tvorby

Prezentácie, ktoré viedli knihovníčky, trvali 20 až 30 minút. Každá z nich bola interaktívna, deti mali možnosť kedykoľvek vstúpiť do prezentácie a doplniť ju svojimi poznatkami, skúsenosťami, odporúčaniami. Práve pre ich interaktivitu sa stali jednou z najobľúbenejších častí klubu.

3. stretnutie:  Slávnostne sľubujem, že nemám za ľubom nič dobré

  • predstavenie najslávnejšej súčasnej autorky fantasy literatúry J. K. Rowlingovej a jej tvorby
  • workshop na výrobu prútikov a náramkov priateľstva

Postrehy: Najprekvapivejším momentom stretnutia bolo, že deti napriek tomu, že boli veľkými čitateľmi (nielen) fantasy literatúry, nemali prečítanú sériu o Harry Potterovi. Z diskusie vyplynulo, že táto knižná séria je jednou z tých, pri ktorých uprednostňujú filmy pred samotnými knihami. Následne sme sa sústredili na porovnávanie kníh a filmov - na ich klady a zápory.

4. stretnutie: Upíri sa netrblietajú

  • predstavenie kníh a autorov fantasy literatúry zameranej na upírov od histórie až po súčasnosť (Bram Stoker, Anne Rice, John Ajvide Lindqvist, Stephenie Meyer, L.J.Smith, Richelle Mead...)

Postrehy: Deti mali väčšinou načítanú iba knižnú sériu Twilight od Stephenie Meyerovej či Upírske denníky od L. J. Smith, na klube sa však zhodli, že táto séria ich neoslovila. Súčasťou stretnutia bol aj upírsky predvianočný večierok. Deti mohli prísť v kostýme upíra alebo sa obliecť do niečoho červeného/ čierneho. Okrem pohostenia sme im v rámci prezentácie púšťali aj krátke ukážky z filmov vytvorených podľa knižných predlôh. Deti hodnotili stretnutie ako najlepšie vďaka kostýmom, no aj pre tematiku upírov, ktorá väčšinu z nich fascinovala.

5. stretnutie: Po stopách J.R.R. Tolkiena

  • prezentácia o živote a tvorbe „otca“ fantasy literatúry J. R. R. Tolkiena

Na stretnutí sme využili mladého herca, ktorý sa preobliekol za jednu z hlavných postáv Tolkienovej série kníh Pán prsteňov – Gandalfa. Deti súťažili v dvojiciach. V interiéri a exteriéri knižnice hľadali ukryté úlohy (k dispozícií sú nižšie vo fotogalérií), ktoré po vypracovaní „konzultovali“ so samotným Gandalfom.

Postrehy: Deti na Pána prsteňov a Tolkiena všeobecne reagovali oveľa pozitívnejšie ako napríklad na Harryho Pottera. Tomu mohlo pomôcť zapojenie mladého herca, ktorý zahral Gandalfa, ako aj „akčnosť“ tohto stretnutia – deti strávili väčšinu času v pohybe zbieraním indícií a komunikovaním s Gandalfom.

6. stretnutie: Mágia vo fantasy literatúre

  • predstavenie fantasy literatúry, v ktorej sa vyskytuje mágia v akejkoľvek podobe
  • príprava detí pred stretnutím – každý si mal doma pripraviť prezentáciu o svojej obľúbenej knihe, v ktorej sa vyskytuje mágia

Postrehy: V rámci prezentovania detí a následnej diskusie sa neobjavili žiadne problémy s nevhodnými či temnými knihami, v diskusií sme sa držali len mágie z tej pozitívnej stránky (bielej mágii, magickým bytostiam). Z výberu kníh deti veľmi chválili napríklad Posolstvo jednorožcov od Michaely Burdovej (táto kniha sa spomínala aj pri nasledujúcom stretnutí venovanom fantastickým tvorom) či Nádherné tvory od Kami Garcia a Margaret Stohl.

7. stretnutie: Fantastické tvory a ich výskyt

  • prehľad magických bytostí, ktoré sa vyskytujú vo fantasy literatúre

Postrehy: Deti nemali prehľad o magických bytostiach, väčšinu poznali len z Harryho Pottera, mali záujem dozvedieť sa viac. Odporúčame pripraviť si obrázky jednotlivých bytostí a k nim existujúce mýty (príbehy o ich vzniku deti veľmi zaujali), vhodné je spomenúť aj viac kníh, v ktorých sa jednotlivé bytosti vyskytujú.

8. stretnutie: Ako písať recenzie

  • workshop o tom ako začať s písaním knižných recenzií
  • v závere stretnutia si pod vedením knihovníčiek každý účastník vyskúšal napísať vlastnú recenziu

9. stretnutie: Základy blogovania

  • workshop o tom ako si vytvoriť blog, ako si urobiť design, ako pridávať články, ako svoj blog spropagovať, viedla knihovníčka, ktorá má skúsenosti s blogovaním a prácou v grafických programoch.
  • V rámci prezentácie sme spoločne s deťmi vytvorili jeden ukážkový blog, kde sme pridali zopár knižných recenzií, ktoré deti napísali na predchádzajúcom stretnutí. Niektoré z detí teraz vedú vlastné súkromné blogy.

Čo na to deti?

Prínosom klubu bolo, že deti si so sebou do knižnice priviedli svojich kamarátov – nečitateľov, ktorí sa vďaka krúžku zapísali do knižnice a začali aj aktívne čítať. Vďaka sčítanosti detí sa na každom stretnutí rozvíjali zaujímavé debaty. Často nám odporúčali knihy, ktoré sme nepoznali, či prispeli nápadmi na nákup nových kníh.

Reakcie na klub boli veľmi pozitívne. Deti, ktoré sa predtým nepoznali, si vďaka láske k fantasy literárnemu žánru našli k sebe rýchlo cestu. Už po prvom stretnutí si vymenili kontakty a rozoberali svoje obľúbené knihy nielen z fantasy literatúry. Navzájom si odporúčali hudbu, filmy, seriály a knihy. Veľa sa riešila otázka filmov a seriálov natočených podľa kníh. Čo sa týka rozporov, diskutovali najmä o kvalite Twilight ságy. Pri stretnutiach venovaných blogovania si zase odporúčali obľúbené blogy či stránky, ktoré navštevujú. S chuťou sa zapájali do všetkých aktivít, ktoré sme pre nich pripravili – obzvlášť obľubovali súťaže a kvízy, menej sa zapájali, ak išlo o ich vlastnú prezentáciu obľúbenej knihy pred ostatnými účastníkmi. Tému prezentácie dostali na predchádzajúcom stretnutí a na jej prípravu mali mesiac. Prezentáciu mohli pripraviť samostatne, vo dvojici alebo vo väčšej skupinke. Jediné obmedzenie bolo časové – na prezentáciu mali 5 minút. Väčšina detí z klubu bola skôr introvertná, prezentovanie pred ostatnými im nebolo príjemné. Deti sme teda nechali prezentovať z miesta, odkiaľ ostatným voľne prerozprávali, o čom bola ich obľúbená kniha a prečo sa ju oplatí čítať.

Klub už pár mesiacov nefunguje, no deti sa aj naďalej stretávajú (aj mimo knižnice) a vymieňajú si tipy na čítanie. V knižnici sa s nimi stretávame pri ďalších organizovaných príležitostiach ako Halloween alebo Vianoce. Pravidelne sa nás pýtajú sa na klub - dokonca sa objavili aj ďalší záujemcovia, tak je možné, že klub ďalší rok obnovíme.

Tipy, odporúčania

Aktivít, ktoré sa v rámci krúžku Fantasy literárneho klubu dajú robiť, je oveľa viac. Odporúčam vybrať si tematicky podobnú skupinu kníh alebo konkrétnu knižnú sériu a spojiť ju so súvisiacimi aktivitami.

Od začiatku sme si s deťmi potykali a veľmi skoro ma začali brať ako seberovnú, keďže som ešte mladá. To síce malo veľa výhod a dodnes mám s nimi kamarátske vzťahy, no zároveň som rýchlo stratila ich rešpekt a často sme mali problémy s disciplínou. Odporučila by som ponechať priateľský vzťah knihovník/dospelý a čitateľ/dieťa v rovine vykania aspoň počas prvých piatich, šiestich stretnutí.

Pomôcky, rekvizity

  • Dataprojektor
  • Kostýmy postáv z fantasy literatúry (môžu si vyrobiť aj deti samé)
profilovka
Kontaktujte autora
Zdieľajte aktivitu
predel

Pridať komentár