Inšpirácie pre učiteľov, rodiny

Včelie ihrisko (posedenie nielen pri knihách)

8+

profilovka

Marta Páleníková
Súkromná základná škola Felix
07. 02. 2017

Miesto

V škole, mimoškolské aktivity, doma

Počet detí

15 - 25

Vhodná pre

2. – 4. ročník ZŠ
Celá trieda

Trvanie aktivity

príprava: 30 min
realizácia: 60 min

Aktivita podporuje

  • Čítanie s porozumením
  • Čítanie s presahom do inej vzdelávacej oblasti: etická výchova, zdravá výživa

Tematické zaradenie

  • Kritické myslenie
  • Prepájanie s praktickým životom

Popis aktivity

Prečo Včelie ihrisko a nie Čitateľský klub? Sme trieda Včiel a velkí športovci - preto ihrisko. Z ôsmich deťmi navrhnutých názvov sme vybrali práve tento, na ktorom sme sa takmer všetci zhodli. Zámerom Včelieho ihriska je vzbudiť u detí, ktoré sa práve naučili čítať, záujem a lásku k čítaniu a ku knihám a zároveň ich naučiť doporučiť prečítanú knihu spolužiakom. Napríklad porozprávať obsah knihy “krátkou rečou”, prezentovať knihu pred kolektívom a tiež nebáť sa odložiť vybranú knihu a povedať, prečo sa mu nepáči. Včelie ihrisko mám zaradené do vyučovania vo štvrtok, kedy mu venujeme 60 minút (45 minút + 15 minút z ďalšej hodiny, zvyšných 30 minút prebieha hodina anglického jazyka).

Pri tejto aktivite som na chvíľu opustila knihy a s deťmi sme objavovali, kde všade sa im zíde čítanie.  Začali sme tým, čo všetko môžu zistiť z obalov výrobkov a dostali sme sa aj k téme nástrah reklamy. 

Na úvod vlastné obaly z domu

  1. Žiaci si priniesli z domu rôzne obaly z potravín a v kruhu na koberci nám predstavili konkrétne výrobky. Napr. Dieťa si prinieslo obal z polotučného mlieka: “Tento obal je z mlieka, pijeme ho každý deň aj ako kakao. Je zdravé a rastú z neho zdravé kosti”. Druhé dieťa malo obal z pasty: “Ja mám obal zo zubnej pasty Elmex, je pre deti, vnútri je biela a mali by sme si čistiť zúbky ráno i večer”. Deti hovorili o obale len to, čo o ňom doposiaľ vedeli - bez čítania.
    (trvanie: cca 15 min.)
  2. Potom dostali 10 minút na prečítanie textov z obalu a mali z nich vybrať najdôležitejšie informácie. Tie sme si zdieľali, deti povedali čo sa dozvedeli z textov na obaloch. Naviedla som ich k tomu, že sú tam hlavné informácie, ktoré sú napísané väčším a silnejšie vytlačeným písmom. Rozprávali sme sa o reklamách, či sú vždy pravdivé. Rozprávala som im príbeh, ktorý sa vraj naozaj stal. Firma rozhodla, že zvýši spotrebu zubnej pasty, aby mala vyšší predaj. Skupina manažérov dostala za úlohu navrhnúť riešenie. Mali na to mesiac. Navrhli nový obal, lepšiu chuť pasty, novú reklamu. Jeden z vedúcich o tom rozprával doma so synom druhákom a ten povedal: “Nech tam urobia väčší otvor a pasta sa bude rýchlejšie míňať”. Jeho návrh sa firme zapáčil a vraj chlapcov nápad zrealizovali. Deti v tej súvislosti rozprávali o reklamách, ktoré vidia v televízii. Vedeli, že nie každá reklama je pravdivá a že niektoré sú dokonca klamlivé..
    (trvanie: 20 min)
  3. Žiakov som rozdelila do dvojíc, každá dvojica dostala jednu ofotenú kópiu obalu z Granka. Farebne mali zvýrazniť dôležité informácie a spoločne sme diskutovali o textoch a o obrázku (bodkovaný hrnček, názov Granko – granulovité kakao), kde bolo vyrobené, dokedy má trvanlivosť. Na pripravený papier mali vybrať a napísať
    a. Najdôležitejšie informácie
    b. Dôležité informácie
    c. Nedôležité informácie
    d. Zaujímavé informácie
    (trvanie: cca 15 min)
  4. Na záver sme si prestreli na lavice obrusy, pripravili granko a keksíky a spoločne si vychutnali male občerstvenie.
    (trvanie: 10 min)

 

Čo na to deti?

V triede mám 2 deti, ktoré majú bezlepkovú a bezlaktózovú diétu. Priniesla som bezlaktózové mlieko, bezlepkové keksíky a múku. Bola to príležitosť bližšie sa rozprávať o týchto dvoch špeciálnych diétach. Pre obe deti som potom pripravila kakao z bezlaktózového mlieka. Deti s alergiami rozprávali o tom, ako sa zistilo, že majú alergiu, aké mali problémy, čo prináša takáto alergia pre život človeka. Tu sa vysvetlilo, prečo si niektoré deti z našej školy nosia obedy z domu a potom si ich zohrievajú v mikrovlnke v jedálni.

Tipy, odporúčania

Pre väčšiu časovú pohodu odporúčam prvú časť aktivity skrátiť na 10 minút a naopak záverečné občerstvenie predĺžiť na 15 minút. Tiež si ju nenaplánujte ako poslednú hodinu, po ktorej idú deti na obed :)

Pomôcky, rekvizity

  • Obaly z výrobkov (zubná pasta, čokoláda, čaj, mlieko, jogurty, keksíky….)
  • Obal z Granka (postačí kópia pre každé dieťa)
  • Na A4 je potrebné pripraviť tabuľku (viď fotogaléria): Najdôležitejšie informácie / Dôležité informácie / Nedôležité informácie / Zaujímavé informácie
  • Záverečné občerstvenie - Granko, mlieko, keksíky BB
profilovka
Kontaktujte autora
Zdieľajte aktivitu
predel

Pridať komentár