Marek Vadas: Krutá Marta

Picturebook

Je ťažké vcítiť sa do cudzej kože. Najmä ak je chlpatá.

Marta je samorast. Nemá sprievodcu svetom, ktorý by ju naučil, ako sa hrať so zvieratkami. Rodičia sú zaneprázdnení doma, babku zamestnáva práca na dvore. Alebo možno ako skúsená gazdiná vie, že Martu najlepšie o živote zvierat naučia samotné zvieratá. A tak sa len z diaľky prizerá, ako Marta nešikovne a niekedy kruto skúša trpezlivosť mačky, psíka, kravy, prasiatka, aj zajkov.

O tom, ako to spolu ustoja, nám rozpráva Marek Vadas vycibrenými vetami, v ktorých každé slovo má miesto a Daniela Olejníková ilustráciami, ktoré sú plné detailov, farieb a štruktúr. Je to malé dielo, v ktorom ani nádych nevyjde nazmar.

Ľudia a vzťahy (riešenie konfliktov, priateľstvo)

Príroda (zvieratá)

Kniha zrozumiteľne ukazuje, ako sa správať k zvieratám. Marta to asi nemyslí zle, no ťahaním za chvost, robením hluku, oblievaním a ukrývaním pod lavór, zvieratká desí a zraňuje. Potrebuje tých najmúdrejších učiteľov, aby sa naučila byť energickou a veselou kamarátkou zvierat bez toho, aby pri tom niekto trpel. Našťastie sa tí učitelia nájdu. Marta zažije na vlastnej koži, aké je to byť vyplašený. Táto skúsenosť ju zmení.

Myslím si, že príbeh o Krutej Marte nie je v prvom pláne metaforou na ľudské interakcie. Ale predsa sa tu objavuje niekoľko užitočných princípov, ktoré si odnášam. Napríklad to, ako sa zvieratá v ohrození vedia o seba postarať. Ako si jasne postavia hranice, aby sa chránili. A tiež to, že len naozajstné interakcie nás naučia, ako sa správať k druhým. Martina babka ju nechráni, no dôveruje jej, že to spolu so zvieratkami zvládne.

Kniha je pre mňa vzácna aj ako podnet na premýšľanie o výchove. Premýšľam, či majú moje deti dosť príležitostí na to, aby ich korigovalo ich autentické prostredie. Premýšľam, či sa vedia o seba postarať, ak sa necítia s niekým dobre. Premýšľam, či sama v sebe nepotrebujem objaviť niečo zvieracie, aby som vedela viac vystrčiť pazúre, keď treba - namiesto väčšej kontroly nad svojimi prejavmi.

Máš doma zvieratko? Vadí mu niekedy nejaký Tvoj dotyk? Ako to dáva najavo?

Ako sa cítili zvieratká na dvore Martinej babky? Čo robíš Ty, keď sa necítiš dobre? Cítiš niekedy aj strach? Bolesť? Ako sa o seba môžeš postarať?

Neboj sa dať najavo svoje naozajstné pocity tak, ako zvieratká.

Po prvom prečítaní som zostala zaskočená. Čo to je za princíp - ak je ku mne niekto nepríjemný, vystraším ho! No dva týždne na to sme si vzali šteniatko z útulku. A vtedy to všetko začalo dávať zmysel. Kniha nie je náučnou metaforou, ale veľmi presným popísaním života so zvieraťom. Marek aj Danka sú znalcami takéhoto spolužitia a preto je príbeh uveriteľný a trefný.

badge1
Začínajúci čitateľ

Kniha je výborná pre začínajúceho čitateľa. Príbeh je krátky a dynamický. Text je rozdelený do kratučkých celkov. Použitý font je dostatočne veľký.