Jaroslava Blažková: Ohňostroj pre deduška

Spoločenská próza

Vtipný príbeh o tom, že najkrajším darom je ten, ktorý je zo srdca.

Vtipné rozprávanie o tom, ako je niekedy ťažké nájsť ten pravý dar pre milovaného človeka. Deduškove narodeniny sa blížia a Andrej pre neho hľadá darček s kamarátom Rudom. Napriek nepríjemnostiam, ktoré im vyvádza dievča od susedov, Mirabelka, sa nevzdávajú a vymýšľajú ďalej. Je lepší vecný dar, alebo zážitok? A čo zvieratko? Alebo všetko naraz? Knižka môže podporiť deti v tvorivosti, v hľadaní rôznych spôsobov ako niekoho potešiť, keď má sviatok alebo len tak. Kniha intenzívne vťahuje malého čitateľa do deja cez priame oslovovanie vtipnými názvami kapitol – napr. „Kapitola tretia, ktorú vám neradím čítať v nedeľných šatách, lebo sa odohráva na smetisku.“ Autorka tak aj týmto spôsobom po celý čas aktívne komunikuje s čitateľom. Humorný ráz knihy dopĺňajú aj rovnako vtipné ilustrácie Martiny Matlovičovej.

Ľudia a vzťahy (empatia a súcit, humor, láska, priateľstvo, rodina)

Etika

Autorka nám predstavuje pozitívne vzory v rámci rodiny, špeciálne lásku starých rodičov k vnukovi, napríklad aj v bežných situáciách, keď je mu smutno alebo keď sa mu sníva zlý sen. Láska deduška a Andreja je láska dvoch bytostí naladených na rovnakú strunu – obaja si rozumejú, hocikedy sa rozprávajú (akože) po čínsky a tešia sa zo svojho krásneho sveta. Na kontraste priateľa Ruda a žalobaby Mirabelky autorka predstavuje dobré a zlé ľudské vlastnosti (obetavosť – škodoradosť). Malý čitateľ si s prekvapením uvedomuje, že aj kedysi, keď boli iba čierno-biele televízory, keď neexistovali mobily a počítače, žili deti svoj krásny svet. Svet, v ktorom mali tvorivosť (napríklad aj hľadanie správneho darčeka, hoc i na smetisku) a fantázia čestné miesto v živote.

Schopnosť hlavných hrdinov Andreja a Ruda vcítiť do situácie druhého môže podnietiť deti k zamýšľaniu sa nad svojím správaním a motívmi konania druhých ľudí. Andrej dokonca odpustí žalobabe Mirabelke, hoci kvôli nej zažíva pocit krivdy, ktorú mu spôsobila Mirabelkina mama. Andrej sa zamýšľa nad Mirabelkou, porovná jej správanie so svojou vlastnou skúsenosťou (“Je zlá a ešte sa smeje. To Andrej nevie pochopiť. Keď on niečo vyparatí, omína ho to pod tričkom ako jež. Mirabela asi takého ježa nemá.“). Najprv pre ňu nahnevaný vymýšľa trest, ktorý privedie do krajnosti, avšak potom sledujeme zmenu. Trest sa mu zdá priveľký a rozhodne sa, že Mirabelke radšej odpustí. Andrejovi sa ihneď uľaví.

Moderné ilustrácie Martiny Matlovičovej podčiarkujú nadčasovosť textu, na ktorom vôbec nevidno, že zobrazuje detstvo dnešných dôchodcov. Ilustrácie vytvárajú dobré premostenie 60-tych rokov a súčasnosti.

1. Už si niekedy vytvoril darček pre svojho rodiča (starého rodiča)/ niekoho blízkeho?

2. Aký najkrajší darček si kedy dostal a od koho?

3. Čo si myslíš o darovaní zvieratka druhým formou prekvapenia?

4. Poznáš niekoho, kto sa k ostatným správa ako Mirabela? Bol si aj ty niekedy k ostatným nefér? Aké to pre teba bolo? Čo ti pomohlo cítiť sa lepšie?

5. Máš aj Ty nejakú prezývku? Teší ťa či naopak trápi? Tu je priestor na mini aktivitu s vtipným vymýšľaním prezývok (žemlička, makový rožok, maková lokša, makový hrniec bez ucha a pod.) a rozhovor so skupinou detí o tom, aké prezývky sú príjemné a aké práve vôbec nie.

badge1
Začínajúci čitateľ

Text je vtipný a ľahko zrozumiteľný aj začínajúcemu čitateľovi. Nie však ako úplne prvá kniha, ale pokojne ako jedna z kníh v prvom roku samostatného čítania v sprievode rodiča. Významne nápomocná je aktívna komunikácia autorky cez názvy kapitol, v ktorých dieťa pripravuje na to, čo sa v kapitole udeje (napr. Kapitola druhá, v ktorej sa dozviete, aký je Rudo Brdo). Ilustrácie sú vtipné, moderné, dieťa sa s nimi vie stotožniť. Pomer ilustrácií na text je vyvážený - približne 1 strana ilustrácie na 10 strán textu, čo nepredstavuje problém, pretože sú použité väčšie písmená, vety sú krátke a je tu veľa priamej reči.

odporúča: Petra Mišáková

motyl
Tipy na prednes