Inšpirácie pre učiteľov, knižnice, rodiny

Pátranie po ČOKO tajomstve (s ochutnávkou)

8 – 10

profilovka

Marta Páleníková
Súkromná základná škola Felix, Bratislava
11. 03. 2018

Miesto

Na základnej škole, na vyučovaní (slovenský jazyk, výtvarná), v školskom klube...

Počet detí

6 - 20

Vhodná pre

2. - 5. ročník ZŠ

Trvanie aktivity

príprava: 30 min
realizácia: 90 min

Aktivita podporuje

  • Čítanie s porozumením
  • Čítanie s presahom do inej vzdelávacej oblasti (zdravá životospráva)
  • Čítanie pre život (praktické zisťovanie informácií o potravinách, produktoch z ich obalu)

Tematické zaradenie

  • Čokoláda
  • Ochutnávka a porovnávanie vnemov
  • Zloženie potravín
  • Dizajn obalu

Popis aktivity

Na začiatku rozdám každému dieťaťu 2 štvorčeky čokolády: svetlejšiu (mliečnu) a tmavšiu (kvalitnú horkú). Farebné rozlíšenie nám pomôže pri hodnotení čokolád. Deti vyzvem, aby si našli partnera alebo partnerku na spoluprácu, pustili sa do ochutnávky čokolády (najlepšie nechať pomaly rozplynúť na jazyku) a v dvojiciach si povedali, ktorá čokoláda im chutila viac a prečo. Na tabuľu vytvorím jednoduchú tabuľku (meno, mliečna, horká) a zaznamenávam ich odpovede.

Tiché čítanie, aj prerozprávanie nahlas

Nasleduje práca detí v skupine, rozdelím ich po troch, štyroch do celkovo štyroch skupín v triede. Každá skupina dostane jednu časť textu (dolu k dispozícii na stiahnutie), každý člen skupiny dostane svoju kópiu, ktorú si prečíta sám (nerušené čítanie potichu) a potom si jeho obsah prerozprávajú v skupine. Tento moment je dôležitý, lebo špeciálne pomáha tým, ktorí majú ešte problém čítať s porozumením. Každá skupina si následne zvolí svojho hovorcu, ktorý zhrnie podstatu textu a povie ho v kruhu všetkým deťom. Po predstavení štyroch častí textu si následne prečítame nahlas celý text všetci spoločne.

Akčná reportérka

Tu nastupujem so svojimi otázkami ako zvedavá reportérka a deti majú možnosť spontánne sa prihlásiť, kto pozná alebo predpokladá správnu odpoveď:

  • Na čom rastú kakaové bôby? Je to ker alebo koreň v zemi ako mrkva či strom?
  • Ako sa volá ten strom? Kde rastie? Ako je vysoký? Čo o ňom ešte vieš?
  • Na čo sa dá oddeliť kakaová hmota? Ako vzniká kakaové maslo?
  • Prečo sú nepražené kakaové bôby zdravé?
  • Ako poznáš čistú, pravú a najzdravšiu čokoládu? (Podľa farby a podľa informácií na obale…)
  • Prečo je lacná čokoláda nezdravá? (Je tam veľa cukru a namiesto kakaového masla je tam iný, lacnejší tuk.)
  • Veríte tomu, že priemerný Švajčiar zje 1 kg čokolády za mesiac? Zdá sa vám to veľa, málo? Môžeme veriť všetkým informáciám či reklamám v časopisoch a televízii? 1 kg čokolády je koľko čokolád s hmotnosťou po 100 g? A po 250 g?
  • Koľko by zjedol priemerný Švajčiar za rok čokolády? (12 kg)
  • Porovnaj to s priemerným Slovákom (5 a 12, t. j. viac ako dvojnásobok)

Rozdám deťom kópiu obalu z čokolády, ktorá obsahuje aspoň 70 percent kakaa. Všetci spoločne čítame informácie z obalu a nechám priestor na reakcie. Skupinky po 3 – 4 si pripravia svoje obaly alebo čokolády, ktoré si priniesli z domu. Pustia sa do čítania informácií na nich. Ich úlohou je zistiť kvalitu čokolády, potom zoradiť spoločne v skupinke obaly od najkvalitnejšej čokolády po najmenej kvalitnú.

Špeciálna výzva

Táto je pre celú triedu. Predstav si, že máš 60 centov. Čo si radšej kúpiš? Celú čokoládu s malým podielom kakaovej hmoty alebo veľký čokoládový bonbón s veľkým podielom kakaovej hmoty? Deti sa majú rozdeliť - napravo sa postavia tie, ktoré preferujú celú čokoládu, naľavo tie, ktoré by si kúpili jeden bonbón. Svoje rozhodnutie majú priestor zdôvodniť. Na záver sa ešte opýtam na pár vecí:

  • Bývajú na všetkých obaloch informácie, z čoho je výrobok zložený?
  • Pozerajú na informácie na obaloch vaši rodičia?
  • Existujú v obchodoch aj špeciálne čokolády pre tých, čo nemôžu niektoré jej zložky? (Čokolády pre diabetikov s glukózou, čokolády bez laktózy...). Máte s nimi skúsenosť? Chutia podobne, rovnako alebo výrazne inak?
  • Na čo si majú dať pri konzumácii čokolády pozor alergici? (Napríklad na zvyšky orechov v čokoládach)

Čo na to deti?

Ochutnávka čokolády vniesla do čitateľsko - diskusnej aktivity samozrejme príjemný motivačný rozmer. Deti vedeli na pohľad rozoznať tmavú ako horkú a bledú ako mliečnu čokoládu, no ďalšie informácie o čokoláde a kakaových bôboch už bola pre väčšinu nová oblasť poznania. Po ochutnávke niektoré deti povedali, že viacpercentná čokoláda je menej sladká, napriek tomu im chutila viac. Niektoré úprimne povedali, že im skôr chutila čokoláda menejpercentná, ktorá je sladšia. Mám v triede deti, ktorých rodičia prísne vedú k tomu, že nemajú jesť sladké – tu sa ukázalo, že na sladké sa práve tieto deti potom doslova vrhli. Otvára to otázku správnej miery (ak máte čas, môže práve táto téma iniciovať zaujímavú žiacku diskusiu). Aktivitu som robila s druhákmi. Prekvapilo ich, že pre športovcov (a my sme trieda športovcov) je kvalitná čokoláda zdrojom energie a je dobré dať si ju pred výkonom. Na výlete v čokoládovni v rakúskom Kitsee, ktorý sme si spravili na ďalší deň, pozerali obaly a hlásili mi, ktorá čokoláda je „zdravá“. Na aktivite v triede sme tiež hodnotili „krásu“ obalov - ktorý bol najkrajší, farebný, niečím zaujímavý. V Kitsee potom spontánne pár detí porovnávalo vizuál slovenských a rakúskych bonboniér.

Tipy, odporúčania

Deň po tejto aktivite sme si spravili výlet do čokoládovne v Kittsee. Spojili sme ho s turistikou. Išli sme väčšinu cesty peso, dokopy konkrétne 13 km. Keď som o aktivite napísala na facebookovú stránku školy, ozval sa mi jeden rodič, ktorý nám doporučil návštevu podľa jeho názoru najlepšej čokoládovne na Slovensku. Sídli v Ivanke pri Nitre a vyrába čokoládu značky LYRA. Ak máte možnosť, je to dobrý tip na školský výlet spojený s takouto aktivitou. Podnety na ďalšiu diskusiu môžu byť zdravá miera čokolády / sladkostí u deti, interview s niektorým športovcom o tom, koľko čokolády a akej podporuje jeho výkon, čo “predáva” čokoládu je aj obal – ktoré obaly sú lákavé a prečo, prípadne aký vlastný obal a značku čokolády by si vymysleli a vytvorili dvojice (priestor na prepojenie s výtvarnou výchovou).

Pomôcky, rekvizity

  • Každý žiak si prinesie minimálne jeden obal z čokolády (kto má, môže aj viac)
  • 1 kvalitná horká čokoláda (aspoň 70%), 1 lacná mliečna čokoláda
  • Obal z jednej kvalitnej horkej čokolády – fotokópia pre všetky deti v skupine
  • Text o čokoláde - nižšie na stiahnutie (kópia pre každého žiaka)
profilovka
Kontaktujte autora
Zdieľajte aktivitu
predel