Peter Karpinský: Adela, ani to neskúšaj!

Príbehy zo života detí

Aj o vážnych veciach sa dá písať citlivo a zároveň s humorom.

Adela so svojimi dvoma bratmi vyrastá v detskom domove, kde sa o deti starajú rádové sestry. Adela však nie je „typicky dievčenskou“ hrdinkou. Neznáša ružovú farbu, zo všetkého najradšej má futbal, je fanúšičkou Realu Madrid a sníva o tom, že z nej samej raz bude slávna futbalistka. Táto napohľad „chlapčenská“ téma sprostredkovaná dievčenskou postavou je prítomná v celom príbehu, čo môže slúžiť ako prostriedok prekonávania istého názorového stereotypu a zároveň pritiahnuť pozornosť detských čitateľov oboch pohlaví. Príbeh je pútavý a nie je v ňom nič navyše, čím vás i vaše deti vtiahne ľahko do deja. Adela je všade tam, kde sa niečo deje. Dokáže sa zastať slabších, nebojí sa vyjadriť svoj názor. Humor pomáha v texte odľahčiť neraz zložité životné situácie. V detskom domove sa Adela snaží svojim bratom v istom zmysle nahrádzať mamu. Všetci však veria v jej uzdravenie a ostáva im nádej, že opäť budú žiť ako rodina. Text knihy vhodne dopĺňajú farebné „komiksovo ladené“ ilustrácie Ľuboslava Paľa.

Ľudia a vzťahy (empatia a súcit, chudoba, sociálne rozdiely, láska, riešenie konfliktov, pomoc druhým, prekonávanie predsudkov, priateľstvo, rodina, smrť, škola, choroba)

Adela sa v prostredí detského domova stáva oporou pre svojich bratov a sama nachádza oporu u rádovej sestry Kláry, ktorá jej rozumie. Adela zažíva spolu s ostatnými obyvateľmi Žltého domu rôzne dobrodružstvá, je aktérkou futbalového zápasu, ochraňuje slabších, cestuje na výlet vlakom, pomáha zachraňovať Žltý dom pred „potopou“, snaží sa utešiť malého chlapca, ktorému chýbajú rodičia - a to všetko bez zbytočného sentimentu. Je osobnosťou, ktorá sa na nič nehrá a pritom všade, kam vkročí, koná (podvedome) dobro. Podobne ako jej najobľúbenejší filmový hrdina "Švarceneger".

Adelin charakter je psychologicky vykreslený veľmi uveritelne, nevtieravo a dáva čitateľovi možnosť pozitívnej identifikácie. Privádza ho k uvažovaniu o hodnote priateľstva a rodiny v jeho vlastnom živote. Podnecuje k zamysleniu sa nad zmyslom života i nad faktom jeho pominuteľnosti. Adela sa napríklad spriatelí s ujom Števom, údržbárom v Žltom dome, ktorého trvalú stratu musí v príbehu napokon prijať. Autor včlenil jeho smrť do textu citlivo a Adele dal dosť síl na to, aby tento nemenný fakt prijala. Zároveň je však v celej knihe prítomné pozitívne naladenie, humor, dobrodružstvo a viera, že všetko sa dá spoločne zvládnuť. Záverom knihy je vianočné vystúpenie detí a doslovný i prenesený obraz padajúcej (vyrobenej) hviezdy, pod ktorou si hlavná hrdinka želá len jedno – byť opäť s mamou.

Čitateľ sa dozvedá, čo je to dysgrafia a dysortografia, ktoré sa v texte týkajú Adelinho brata Mira a ktoré sú vysvetlením jeho problémov s učením.

V čom je život detí v detskom domove odlišný od života detí vyrastajúcich v domácom rodinnom prostredí?

Čo pre teba znamená tvoja mama? Čím je pre teba výnimočná?

Aký vzťah máš so svojimi súrodencami? Je niečo, v čom by si chcel(a) tento vzťah zmeniť (vylepšiť)? Čo konkrétne môžeš preto urobiť Ty sám/sama?

Ak súrodenca nemáš, zamysli sa nad vzťahom s osobou, ktorá Ti je najbližšia.

Text je vhodný na samostatné čítanie detí približne od deviatich rokov. Svojmu synovi som však túto knihu čítala prvý raz, keď bol mladší – mal šesť rokov a Adela bola hrdinka, ktorá ho zaujala už vtedy. Nemal ešte dosť životnej empírie na to, aby rozumel všetkému, čo sa ukrýva v tomto texte, avšak príbeh hlavnej hrdinky ho zaujal a na miesta, ktoré mu neboli celkom jasné, sa pýtal a spoločne sme sa o nich rozprávali. Najsilnejším posolstvom preňho bolo uvedomenie si toho, že nie všetky deti môžu vyrastať pod „ochrannými krídlami“ svojich mám. A z celej knihy najviac sa mu v tom čase páčila kapitola Čumendal.

motyl
Tipy na prednes

Text knihy je mimoriadne vhodný na prednes, pretože každá kapitola je samostatným príbehom. Podľa potreby je možné zvoliť na prednes len časť vybranej kapitoly. Za zmienku stojí i to, že kniha Adela, ani to neskúšaj! vyšla v roku 2018 aj v podobe audioknihy, čo môže tiež poslúžiť pri nácviku prednesu, prípadne pri dramatizácii textu.

odporúča: Anna Timková Lazurová

cena
Ocenená kniha